2025. január 15-én indul az elektronikus ingatlan-nyilvántartás

Szerző: Dr. Lévai Antal ügyvéd | 2025. január 6. | ingatlanjog

Az új rendszer célja a hazai földhivatali eljárások átfutási idejének és költségszintjének csökkentése, valamint biztonságosabb, átláthatóbb és gyorsabb döntési folyamatok lehetővé tétele.

blog illusztráció

Jó hír, hogy Magyarország kormánya egy átmeneti időszakra lehetővé tette, hogy az ingatlannyilvántartási kérelmeket – az újonnan bevezetésre kerülő elektronikus eljárás mellett párhuzamosan – papíralapon is be lehessen nyújtani.

Ugyanakkor az új rendszer egyik legfontosabb újítása, hogy az ügyfélazonosítás és az ügyvédi meghatalmazás elkészítése a jövőben az informatikai rendszer moduljainak kötelező használatával történik. A rendszer az online kapcsolatok útján (személyiadat- és lakcímnyilvántartás, Országos Cégnyilvántartó és Céginformációs Rendszer, rendelkezési nyilvántartás) segíti a dokumentumok elkészítését. Az informatikai rendszerben elkészült ügyvédi meghatalmazást a feleknek (eladó, vevő, haszonélvezeti jog jogosultja stb.) elektronikus aláírással kell ellátnia. Ez a következő lehetőségeket jelenti:

Az új eljárási jogszabály lehetővé teszi az egyes szerződések (adásvételi, ajándékozási és csereszerződések, valamint tartási és életjáradéki szerződések) esetében mind a papíralapon történő aláírást, mind pedig az elektronikus szerződéskötést. Papíralapon történő aláírás esetén az eddig megszokott ügymenet szerint kell a szerződést megszerkeszteni, a feleknek pedig aláírniuk. Ezt követően a jogi képviselő a papíralapú szerződést elektronikus okirattá alakítja, és a rendszerbe feltölti. Az ingatlan-nyilvántartási kérelmet az informatikai rendszerben kell benyújtani. Az ingatlanügyi hatóság eredeti papíralapú okirat nélkül, pusztán a rendszerben készített elektronikusan aláírt meghatalmazások, kérelem, illetve az elektronikussá alakított okiratok (pl. adásvételi szerződés, B400 adatlap stb.) alapján dönt.

A jövőben ingatlanügyekben csak azok az ügyvédek járhatnak el, akik az új elektronikus ingatlan-nyilvántartási rendszer használatához szükséges vizsgát teljesítették. Az új szabályozás által megkövetelt ügyvédi vizsgát teljesítettem, így irodámban az ingatlanok tulajdonjogának átruházásával kapcsolatos jogi eljárásokban (adásvételi, ajándékozási és csereszerződések, valamint tartási és életjáradéki szerződések) továbbra is teljes körű szolgáltatást kínálok.

« vissza az előző oldalra